Vessző javítás

Sajnos előfordul, hogy a vessző eltörik megsérül, tönkre megy.

Leggyakoribb sérülések:

– Nock törés

– Field leválás

– Bandázs sérülés

– Toll sérülés

– Vesző törés, repedés


Vesző törés, repedés :

Itt nincs nagyon mit tenni. Egyszerűen azért, mert ha a vesző test sérül, nem igazán tudunk értékelhető vesszőt készíteni belőle. Viszont a tartozékai (ha nem sérültek) felhasználtatók egy újabb vessző elkészítésére.

Nock törés :

Itt ketté kell választani a javítást, mert más a teendő fa, és más műanyag esetén.

– Műanyag nock:

A műanyag nock sérülésénél egyszerű a feladat. Le kell venni a sérült nockot, és ragasztani egy rá egy másikat. Az új nock felragasztásakor vigyázni kell a helyes irányra. Sajnos a vesszőkészítő sablon nem nagyon alkalmas (legalább is az enyém) arra, hogy a vesszőn megfelelően álljon a nock, az idegen az elhelyezkedést betájoljuk vele. Így marad a kézi beállítás. Ha van a nockon egy kis bütyök, és azt egyvonalban hozzuk a vezértollal, akkor a helyes irányba ál a nock.

– Fa nock:

Ez egy kissé nehezebb, bár ha csak a nock csorba , egy kis igazítással megoldható a probléma. Ha lehet akkor reszelővel, smirglipapírral egy kicsit gömbölyítsük le a külső részt, ha ott sérült a nock. Ha a belső rész sérül, akkor csiszoló vászonnal igazítsuk ki a sérülést. Viszont vigyázzunk, hogy a nock falat ne vékonyítsuk el, mert ezzel tönkretehetjük a vesszőt.

Nagyobb sérülés esetén a nock alatt le kell vágni a veszőt. Vigyázva, hogy a vesző hossza ne változzon, ha felragasztjuk műanyag nockot.

Ha új nockot alakítanánk ki a régi helyett rövidebb veszőt kapunk. Viszont ha felragasztunk egy műanyag nockot, akkor kaphatunk egy pompás gyakorló vesszőt. Bár kérdéses, hogy a fa nockot használók akarnak-e műanyag nock-os vesszővel gyakorolni. Én személy szerint össze szoktam gyűjteni hármasával, és elajándékozom, gyakorló veszőnek.

Műanyag nock felragasztásakor ki kell hegyezni a nock helyét. Ez azzal jár, hogy a bandázst le kell venni a vesszőről, sőt egyes esetekben még a toll egy részét is, de ha finoman választjuk le a tollat, vissza tudjuk ragasztani.

Field leválás:

Ebben az esetben egyetlen teendőnk van, ragaszunk fel másikat.

Ha a vesző test sérült, de a field sértetlen, nem érdemes kidobni egy jó hegyet. Hegyet elkezdjük melegíteni, a ragasztó elenged, és egyszerűen le kell húzni a vesző testről.

Bandázs sérülés:

Ez a hiba általában akkor történik ha rosszul rögzítettük a bandázst, lazán tekertük a testre, vagy összelövéskor a hegy végig húzta.

Ha egyszerűen lelazult valamelyik vége a bandázsnak tekerjük vissza a bandázst, és rögzítsük.

Ha elfeleljünk lakkot felvinni a bandázsra, akkor nagyon könnyen lelazulhat. 2-3 lövés után a bandázs lógni fog.

Sajnos egyes esetekben a bandázs annyira sérül, hogy egyszerűbb leszedni, és egy másikat visszarakni.  A sérült bandázst nem könnyű leszedni a lakk miatt.

Toll sérülés:

A toll elrojtosodik, összelövésnél megsérül. Ilyenkor a hibás tollat le kell venni, és felragasztani egy másokat. Ez így nagyon jól hangzik. Viszont van egy kis probléma. A toll nem jön le olyan egyszerűen. A bandázsokat le kell szedni. Ha jól bandázsoltunk ez nem is olyan egyszerű feladat, mert a lakk miatt az egész összeáll egy kemény anyaggá. Itt jön a snicer. Ügyesen, hogy a vesző ne sérüljön le kell vágni róla a bandázst. A tollat szintén. Mind a két műveletnél nagyon kell vigyázni, hogy a vessző test ne sérüljön. Ha leszedtük a rossz tollat ragaszunk egy másikat a helyére, bandázsoljunk vissza a vesszőt. Olvastam az ELEVEN könyvben (Reflex íjak), hogy a tollak alá ragaszunk matricát, így egyszerűben levehető a toll, mert csak a matricát kell lehúzni. Csak az a gond, hogy ha egy tollat szeretnénk cserélni ez nem jó módszer, mert ha leveszem a matricát, mind a három toll kuka. Bár lehet, hogy leválasztható a matricáról, ezt nem próbáltam ki. Igazából az egész matricás tollazást nem próbáltam ki, de akár működhet is.

v.4.0